'Gruwelijk mooi totaaltheater' Recensie - Gepubliceerd op 03 april 2018

Zaterdag 31 maart ging de voorstelling Kogelvis in première. De Arnhemse gezelschappen Introdans, Toneelgroep Oostpool, Musis en Stadstheater Arnhem en Het Gelders Orkest (i.s.m. het Nationaal Jeud Orkest) gingen een bijzondere samenwerking aan met het maken van dit totaaltheater. Samen zoeken zij de grens op tussen schoonheid en afschuw in een voorstelling over het onvoorstelbare maar waargebeurde levensverhaal van seriemoordenaar Jeffrey Dahmer.

Gruwelijk mooie woorden

Na afloop van de eerste voorstelling op 29 maart volgden al vele reacties van het publiek. Na de première op zaterdag 31 maart volgden ook gruwelijk mooie woorden in recensies van de Theaterkrant en Theater.nl. De voorstelling is nog tot en met vrijdag 6 april te zien in de gerestaureerde Muzenzaal van Musis Arnhem. Hieronder alvast een kleine greep uit de recensies.

Schoonheid is niet pluis

★★★★★ Theaterkrant

"Alles klopt vanaf de eerste seconde: het gruwelijke verhaal, de sierlijke dans en de muziek, zijn tot de essentie teruggebracht. Alles in deze voorstelling is dissonant, vol verlangen en vol van de dood."

"Het is razendknap hoe de toneeltekst van Nick Bruckman noch louter begrip kweekt, noch louter een monster maakt van Dahmer."

"Ondertussen is de voorstelling afwisselend ook ontzettend grappig en akelig gedetailleerd – altijd eerst de voetzolen afsnijden voordat je de resten in een vat zoutzuur propt, want dan lost het lijk sneller op. Juist in dit contrast tussen het menselijke en het ergst denkbare, gecombineerd met zoveel schoonheid, schuurt Kogelvis als Wagners noten."

Lees de hele recensie van Henri Drost.

Balanceeract van schoonheid en gruwelijkheden

Theater.nl