Schrijnend verhaal achter romantische mythe La traviata Recensie - Gepubliceerd op 02 oktober 2017

terug naar overzicht delen

Op zaterdag 30 september bracht de Nederlandse Reisopera samen met Het Gelders Orkest, Consensus Vocalis en Scapino Ballet één van de grootste klassiekers uit het operarepertoire: Verdi’s La traviata. Regietalent Floris Visser slaagt erin de sluier weg te halen die er eigenlijk vanaf de eerste uitvoering over het drama rond de sjieke prostituée Violetta Valéry heeft gehangen.

La traviata reist van 30 september t/m 18 november door Nederland. Voor meer informatie en het bestellen van kaarten zie hier. Hieronder is een fragment uit de voorstelling te zien. Het bekende drinklied Libiamo uit de eerste akte. Violetta , Alfredo en hun gasten brengen een toast uit op de liefde. Verderop lees je de woorden uit vele recensies die volgden na de première.

Het is allemaal prachtig gedaan

★★★★ Trouw

"Visser smukt zijn visie op met ontelbare sprekende details. Hij boft met de Sloveense sopraan Urska Arlic Gololicic. Zij heeft de durf en het charisma om Vissers visie compromisloos uit te voeren."

"In de bak leidt de piepjonge Ilyich Rivas (23) Het Gelders Orkest met vaart door de partituur. Het mist soms nog eigenheid (begeleiding Alfredo's aria), maar een veelbelovend talent is Rivas zeker."

Lees de hele recensie van Peter van der Lint.

Imponerend

★★★★ NRC

"De Nederlandse Reisopera imponeert met een door regisseur Floris Visser psychologisch sterk uitgewerkte, muzikaal frisse productie van Verdi’s opera La traviata."

"Muzikaal gezien is deze productie behoorlijk anders dan anders, dus interessant."

Lees de hele recensie van Mischa Spel.

Rauw en eerlijk

★★★★ Theaterkrant

"Juist dit verhaal laat regisseur Floris Visser op rauwe wijze zien, tot aan verhuisdozen aan toe in derde akte, als Violetta uit haar huis wordt gegooid en plaats moeten maken voor een nieuwe bewoner."

"De jonge dirigent Ilyich Rivas zocht nadrukkelijk niet naar een avondje gezellig walsen in de driekwartsmaat die vrijwel heel La Traviata in de greep houdt, maar plaatste messcherpe accenten met Het Gelders Orkest. Ook het koor Consensus Vocalis, waarbij ook de vrouwen als man waren gekleed, liet andermaal horen van uitzonderlijk niveau te zijn."

Lees de hele recensie van Henri Drost.

De tijd vliegt voorbij

★★★★ Het Parool

"De grote theatrale vondst van Visser is het terugkerende beeld van Violetta als klein meisje, dat zich aan het begin van de opera voor het eerst openbaart, als de volwassen Violetta in de spiegel kijkt."

"Vissers schitterende, tot de kern teruggebrachte enscenering wordt meeslepend tot leven gebracht door de vocale solisten."

"In de bak van Carré laat Het Gelders Orkest zijn uitstekende kwaliteiten horen."

Lees de hele recensie van Erik Voermans.

Muziek op hoog niveau

★★★ Volkskrant

"Door het tragische verhaal van prostituee Violetta te vertellen maakt regisseur Floris Visser La Traviata werkelijk schrijnend."

"Het bordeel is hier een enorme barokke hal vol deuren, met aan het eind een grote spiegel. Die spiegel reflecteert de toeschouwer, maar blijkt ook een doorkijk te zijn, zoals bij verhoorkamers van de politie, waarin Violetta zichzelf als klein meisje ziet."

Lees de hele recensie van Persis Bekkering.

Het grijpt je naar de keel

Tubantia

“Alle clichés over opera kunnen bij La Traviata van de Nederlandse Reisopera in de kast. Verdi’s loodzware meesterwerk uit de negentiende eeuw ontrolt als een moderne film.”

"Buitengewoon fraai is de aankleding van de voorstelling. De monumentale villa die fungeert als luxe seksclub, de spiegel die de grens tussen waan en werkelijkheid markeert: het zijn vondsten die ertoe leiden dat je drie uur lang muziek inclusief twee pauzes moeiteloos doorstaat."

"De impact van deze Traviata, gebracht als opera van deze tijd, is zo sterk dat  geen mens eraan zal ontkomen."

Lees de hele recensie van Herman Haverkate.

Mooie seizoensopening

Place de l’Opera

“Ik adviseer elke operaliefhebber, ook al heeft men al vele Traviata’s gezien, om een kijkje te gaan nemen.”

“Een boeiende nieuwe lezing van één van de grootste klassiekers uit het repertoire”

Lees de hele recensie van Peter Franken.

Tranen met tuiten

Apeldoorn Direct

"De Nederlandse Reisopera is er wat mij betreft in geslaagd deze klassieker heel vernieuwend neer te zetten. Met name de regie van Floris Visser versterkt het toch al zo dramatische plot."

"Ik was helemaal weg van de stem van sopraan Urska Arlic Gololicic (Violetta), werkelijk prachtig. Ze wist er zoveel nuance in te leggen, heel ontroerend. Het Gelders orkest o.l.v. dirigent Iliych Rivas speelde de muziek eerder licht dan dramatisch; het klonk geweldig."

"Al met al: kippenvel!"

Lees de hele blog van Gracia Sullivan.

Drinkliederen bij Podium Witteman

Een dag na de première nam Paul Witteman bij Podium Witteman een aantal bekende drinkliederen uit opera's onder de loep. Violetta (sopraan Urška Arlič Gololičič) en Alfredo (tenor Jésus Garcia) zongen in de uitzending samen met het koor Consensus Vocalis live hét bekende drinklied uit La traviata: Brindisi (ook bekend als Libiamo).