Het Gelders Orkest en koning bij opening nieuwe provinciehuis Nieuws - Gepubliceerd op 09 augustus 2017

Koning Willem-Alexander komt op 20 september naar Arnhem om het vernieuwde Huis der Provincie in Arnhem te openen. Dat doet hij samen met de Gelderse commissaris van de Koning, Clemens Cornielje. Het Gelders Orkest is ook bij deze bijzondere opening aanwezig.

Het Huis der Provincie is gebouwd na de Tweede Wereldoorlog. Koningin Juliana opende in 1954 het Huis der Provincie, dat sinds 2007 een rijksmonument is. In de loop der jaren nam de provincie ook andere gebouwen in gebruik. Deze zijn nu allemaal afgestoten en vervangen door nieuwbouw die met doorgangen is verbonden met het monumentale deel, dat ook compleet gerenoveerd is.

De opening is onderdeel van een programma, waar Het Gelders Orkest ook zal spelen. Daarnaast zal Introdans een voorstelling geven en vindt er een lezing plaats van bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van Gelderland, Dolly Verhoeven, over de Gelderse identiteit. De Gelderse Statenleden en burgemeesters zijn bij de opening aanwezig. Alle burgemeesters zullen uit hun gemeente een inwoner meenemen die een bijzondere betekenis heeft gehad voor de eigen gemeente.

Het thema van het vernieuwde provinciehuis en de opening is Gelderland nodigt uit. Het nieuwe ontwerp moet zowel ambtenaren en politici als inwoners van Gelderland uitnodigen tot ontmoeting, samenwerking en concentratie. Na de opening op 20 september zullen er dagelijks rondleidingen plaatsvinden en op 30 september organiseert de provincie een open dag.