Muziek leeft in De Vereeniging Nieuws - Gepubliceerd op 16 februari 2015

De samenwerkingsgezindheid van De Vereeniging, Het Gelders Orkest en de NSVK komt tot uiting in de diversiteit van het aanbod en de ontwikkeling van nieuwe formules voor tal van doelgroepen.

Concertgebouw De Vereeniging trekt steeds meer publiek. De concerten van Het Gelders Orkest en de Nijmeegse Stichting voor Kamermuziek (NSvK) kunnen rekenen op een flinke schare trouwe bezoekers. En ook steeds meer nieuw publiek weet de weg te vinden naar de live concerten in het bijzondere concertgebouw. De Vereeniging, Het Gelders Orkest en de NSvK trekken samen op om in Nijmegen en omstreken een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Deze ambitie willen we nog eens benadrukken naar aanleiding van berichtgeving in De Gelderlander. Wij voelen ons allen zeer betrokken bij het prachtige Concertgebouw De Vereeniging en trekken daarin eensgezind op. De komende jaren zult u daar als bezoeker steeds meer van zien. Met deze brief vertellen wij u daarom graag wat meer over onze samenwerking.

De samenwerkingsgezindheid van De Vereeniging, Het Gelders Orkest en de NSvK komt tot uiting in de diversiteit van het aanbod en de ontwikkeling van nieuwe formules voor tal van doelgroepen. Maar ook de verbouwing van De Vereeniging wordt door de drie cultuurinstellingen gezamenlijk ter hand genomen. De grootste gebruikers, Het Gelders Orkest en de NSvK helpen om de zaal te optimaliseren, bijvoorbeeld door de akoestiek te testen.

Cultureel erfgoed

De concertzaal zelf speelt een belangrijke rol in de beleving van ieder concert. Het concertgebouw van architect Oscar Leeuw behoort door de akoestische kwaliteiten van de Grote zaal tot de top concertzalen van Europa en wordt door toonaangevende musici uit binnen- en buitenland in één adem genoemd met het Concertgebouw in Amsterdam en de Musikverein in Wenen. Concertzalen in deze stijl zijn er ook nog maar zeer weinig. Het gebouw De Vereeniging behoort tot het waardevolste cultureel erfgoed van Nijmegen.

Geweldige plek

In De Vereeniging wordt momenteel hard gewerkt aan het optimaliseren van de bijzondere akoestiek waar het concertgebouw bekend om staat. De akoestiek en het herstel daarvan na de eerste fase van de renovatie is complex en zal nog tot de zomer duren. De verbeteringen die zijn aangebracht maken dat de concertzaal nog steeds een geweldige plek is om te spelen. Door gezamenlijk te blijven luisteren, spelen én testen zal De Vereeniging weer op zijn allerbest klinken.

Anne Marie Kalkman, Concertgebouw De Vereeniging

Ed D’Hondt, Nijmeegse Stichting voor Kamermuziek

George Wiegel, Het Gelders Orkest